It's your time to shine
דף ראשי » מגזין השמת בכירים » הרבולוציה עוברת אבולוציה
left right
close

הרבולוציה עוברת אבולוציה

מגמות בולטות בעולם העבודה המודרני

מרתק להביט מקצה מנהרת הזמן על השינויים הבין-דוריים בתפיסת העבודה, מרכיביה, והשפעותיו של שוק העבודה על חייהם של העובדים ומשפחותיהם. דור ה-Y לדוגמא, ה"מילאנייאס", מתחילים להשתלב בדרגים הניהוליים. דור ה-Z, אשר נולד אל תוך המהפכה הדיגיטלית, מתחיל השנה להיכנס אל שוק העבודה ועתיד לשנות אותו לגמרי. גם מבט על ההגדרות של תאריכים חשובים משתנות והולכות. מבט שכזה פורש לפנינו את האבולוציה שעברנו, כפרטים וכקהילה. יום האם לדוגמא, הפך עם השנים ליום המשפחה, הסיבות רבות ומגוונות, אך כולן פרי שינויים היסטוריים במודל המשפחה, תפיסת האישה ותפקידה בחברה. גם האחד במאי, יום הפועלים, השתנה במהלך השנים. יום הפועלים, האחד במאי היה בעבר מזוהה עם מעמד הפועלים החלש, אשר השתכר שכר נמוך עבור עבודה פיזית קשה. הקונפליקט העיקרי באותם ימים היה מעמדי – הפועל הפשוט אל מול בעל ההון החזק.

עם התפתחות והשתכללות שוק העבודה, ושיפור עצום בתנאי העבודה ובזכויות העובד (במדינות המתפתחות, לצערי, יש עדיין עבודה רבה), השתנה צביונו של חג הפועלים, מסמל המאבק של העובד הפשוט בניצול, ליום בו חוגגים העובדים את הישגיהם הרבים. במילים אחרות, האבולוציה השיגה גם את הרבולוציה.

בתקופה בה דור ה-Y מתקדם לדרגים הניהוליים, ודור ה-Z מתחיל להשתלב בשוק העבודה, שווה להתעכב לרגע על השינויים הטקטוניים שעובר שוק העבודה המודרני, אשר מושפע לא רק ממאבקי עובדים, אלא גם מרגולוציה, התפתחות טכנולוגית מואצת ושינויים חברתיים. הבנה של שוק העבודה העתידי תואיל לא רק למעסיקים, אלא גם לעובדים הצעירים והבוגרים, שיושפעו רבות משינויים אלה.

 

האם שעון הנוכחות הופך ללא רלוונטי?

אחד השינויים הבולטים בעולם התעסוקה המודרני הוא השינוי במבנה המשרות הקלאסיות, אותן "משרות שמונה עד חמש". מבחינה זו, אנחנו חיים בעולם שונה לגמרי מהעולם שבו חיו הורינו. התפתחות הטכנולוגיה, האפשרות שלנו להיות מחוברים בכל עת, עם כל אחד, בכל מקום, שינה את תפיסת מיקומה הפיזי של המשרה. משרות פרילאנס, מודלים של עבודה מהבית, מרכזי עבודה שיתופיים כדוגמת WEWORK, כולם חלק מתהליך שמשנה את תפיסתנו על עולם העבודה.

 

דור הולך ודור בא

דור ה-Y,  אשר בתורו משתלב במעגלים הניהוליים, ודור ה-Z אשר בהדרגה משתלב גם הוא בשוק, משנים את העולם, וגם את מוסד העבודה. העובדים החדשים דורשים הרבה יותר גמישות שתאפשר להם להשקיע באספקטים נוספים: משפחה, חברים, הגשמה עצמית, תחביבים. באופן בלתי נמנע, גם הארגונים משתנים ומתאימים את עצמם למציאות הקיימת. מספיק להביט בחללי העבודה של חברות הייטק, או במספר הגברים שניצלו את זכותם לחופשת לידה בשנה האחרונה, כדי להבין את המגמה.

 

המקצועות המסורתיים מפנים את מקומם לחדשים

כשם שהמהפכה התעשייתית והגלובליזציה העלימו מקצועות רבים (מתי בפעם האחרונה מסרתם נעליים לתיקון אצל הסנדלר?), התפתחות הבינה המלאכותית ומהפכת המידע משנים את שוק העבודה כיום.  לא מדובר רק בתעשייה המסורתית, כבר היום מחליפות תוכנות בעלות בינה מלאכותית את המתכנת או כותבי הקודים הבינאריים. אפילו את החייל המפטרל בגבול או הברוקר בבורסה מחליפות בהדרגה מערכות אוטונומיות, ועוד לא התחלנו לדבר על השינוי שיביא עימו הרכב האוטונומי לעולם התחבורה.

המהפכה התעשייתית הציגה את פס הייצור, מהפכת המידע (יש שמכנים אותה המהפכה התעשייתית השנייה) הביאה עימה את הרובוטים והבינה המלאכותית. בעולם כזה הכוח הפיזי הולך ומאבד מערכו לטובת מיומנויות הפעלה וניתוח מידע.

בעולם בו נשלחות מידי יום 42 מיליארד הודעות וואטסאפ, בעולם בו כל עסק מנהל דיאלוג מתמיד עם הצרכנים דרך הרשת החברתית, וכל פרופיל פייסבוק מטורגט לטובת פרסום יעיל, נולדו מקצועות חדשים שהדרישה אליהם מרקיעה שחקים. פיתוח תוכן, אופטימיזציה, ניהול קמפיינים, מנהלי מדיה חדשה, מנתחי מידע (DATA ANLYST) לא היו קיימים עד לפני עשרים שנה, וכיום הם הופכים במהירות לחלק הארי של שוק העבודה. ירידת ערכן של הדתות המסורתיות לטובת דת ה"אני", התרכזות בעצמי וברגשותיי, ובדרך שבה אגשים את הפוטנציאל שגלום בי, מולידה שורת מקצועות חדשים כמו קואוצ'ינג, מיתוג אישי, הילינג ועוד. הגדלת תוחלת החיים מביאה עימה דרישה לא רק לחיים ארוכים יותר, אלא גם לחיים איכותיים יותר, ומגדילה את הביקוש לרפואה אלטרנטיבית, מאמני כושר וייעוץ תזונתי.

 

ממומחיות למיומנות

מעל הכל, בולטת הדרישה לעובדים עם הבנה רוחבית. אם בעבר הדרישה מהעובד הממוצע היתה להתמחות בפעולה אחת בלבד, כיום הדרישה היא להבנה כוללת את הארגון, ממחקר ופיתוח, דרך ייצור ועד שיווק וניהול משברים. שוק העבודה הפך מעולם של מומחיות לעולם של מיומנות, ודורש מאיתנו להיות מולטי דיסיפלינאריים ובעלי חשיבה יצירתית. עובדים אשר ישכילו לאמץ את השינוי, ויידעו לנהל אופרציה מגוונת, מורכבת ומשתנה תדיר יהיו מצרך נדרש בשנים הקרובות.

קבוצת מנפאור

אל תעבדו בלחפש עבודה

שלחו קורות חיים ואם אין, שלחו קורות חיים
ואנחנו כבר ניקח את זה מכאן

* שדות חובה

תודה!

הפרטים התקבלו בהצלחה.
אנחנו כבר מחפשים את העבודה הבאה שלך
ונעדכן אותך בהקדם.